7 tips om als senior af te vallen

tafel met gezonde voeding om af te vallen

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Het is voor iedereen belangrijk om een gezonde levensstijl na te streven, zeker voor senioren, want dit draagt direct bij aan een hogere kwaliteit van leven. In Nederland zijn heel veel mensen die overgewicht hebben en dit extra gewicht zorgt voor een heel aantal extra klachten. Het kan dan soms goed zijn om een paar kilootjes af te vallen, dit draagt direct bij aan een hoger algeheel gezondheidsniveau. Gelukkig kunt u met kleine aanpassingen, op een snelle manier een gezondere levensstijl krijgen. Doe de aanpassingen met kleine stappen, zodat uw lichaam op de veranderingen op de juiste manier kan reageren. 

De grootste stappen om een gezondere levensstijl te behalen, haalt u met bewuste keuzes en u hoeft dan ook niet geforceerd te gaan diëten. Het is vooral belangrijk om maaltijden te eten, die de juiste nutriënten bevatten en om met de warme maaltijd regelmatig te variëren. 

De zeven volgende tips helpen u bij het afvallen en verliezen van een aantal kilo’s. Zelfs als u 60, 70 of ouder bent. 

Focus u op vet verlies, niet op gewicht verlies

Het is belangrijk om te beseffen dat u, wanneer u op oudere leeftijd bent, u het niet kunt veroorloven om spiermassa te verliezen. Dus uw weegschaal is een goed middel om uw gewicht in de gaten te houden, maar niet het ideale instrument om uw vetverlies in de gaten te houden. Dan kan het ook een idee zijn om te investeren in een instrument, die uw vetpercentage in de gaten kan houden. Hier zijn verschillende instrumenten voor, maar ook kunnen de meest zorg professionals u hier mee helpen.

Drink meer dan genoeg water

Dit klinkt als iets dat iedereen weet. Dat is waarschijnlijk ook zo, maar het kan niet vaak genoeg herhaalt worden. Deze tip is niet alleen voor senioren, maar is voor iedereen die probeert af te vallen en zijn algehele gezondheidsniveau wil verhogen. Wel is het belangrijk voor ouderen om dit goed in de gaten te houden. Het is bij ouderen namelijk zo, dat de honger en smaak beheersing achter uitgaat. Het lichaam geeft minder vaak signalen dat hij dorst heeft en u vergeet dan snel om te drinken. Vaak vermijden ouderen ook om te drinken, omdat er dan minder vaak bezoekjes aan het toilet gemaakt hoeven te worden.

Water is van groot belang voor het metabolisme en de spijsvertering, wat zaken regelt die helpen bij het afvallen. Ook gebeurt het vaak dat dorst en honger door elkaar gehaald worden. Dan begint u iets te eten, terwijl uw lichaam vraagt naar water. Het is daarom echt belangrijk om regelmatig te drinken. Vergeet u het nou constant, probeer dan om een wekker te zetten.

Probeer sterker te worden

Hoe ouder u wordt hoe minder spier u overhoudt. Wanneer u 50 jaar bent, heeft u al ruim 20% spier verloren in vergelijking met toen u 20 was en dit gaat helaas alleen maar door. Hoe minder spier u heeft, hoe minder actief uw metabolisme is, wat ook direct weer zorgt voor de extra kilo’s. Gelukkig is er genoeg wat u er aan kunt doen. Ga met gewichten in de weer. 

Uiteraard is het belangrijk om langzaam en rustig te beginnen, maar bewegen met weerstand is helemaal niet slecht. Wanneer u rustig begint kunt u de weerstand steeds meer verhogen en door het op een gecontroleerde manier te doen, voorkomt u ook dat u blessures krijgt. 

Zorg dat u genoeg eiwitten eet

Het is van belang dat u genoeg magere eiwitten gaat eten. Er zijn aanwijzingen dat ouderen meer eiwitten nodig hebben, om zo de spieropbouw te stimuleren. Dat zorgt er dan voor dat het verlies wat bij het ouderen worden hoort, wordt gecompenseerd. Het is goed om rond de 30 gram eiwitten per maaltijd te eten, zodat naast de opbouw en herstel van spieren ook de algehele verbranding en stofwisseling zal helpen verbeteren. 

Wees geduldig

De kans is heel groot dat u 20 jaar geleden sneller op gewicht was, dan dat u dat nu bent. Het is belangrijk om uiteindelijk uw gewicht te halen, want er zijn een aantal redenen die kun zorgen voor het trager behalen van uw doel. U kunt bijvoorbeeld niet meer zo hard sporten als vroeger en dat zorgt voor een lagere calorieverbranding. Of u bent niet meer zo sterk als vroeger en moet lichtere gewichten tillen, wat ook voor een lagere calorieverbranding zorgt. 

Het is vooral belangrijk om gefocust te blijven en voornamelijk met plezier bezig zijn. Gezondheid is het belangrijkste en is geen wedstrijd. Blijf sporten, wandelen en gezond eten en de betere gezondheid komt vanzelf (waarschijnlijk raakt u zelfs nog een heel aantal kilo’s kwijt). 

Zorg dat u vandaag leniger bent dan gisteren

Het is belangrijk om lenig te zijn, zodat u van elke fysieke activiteit meer zult genieten. Ook zal u minder kans hebben om uw pijn te doen en dat verhoogt het leefgenot op uw oudere leeftijd. Het is namelijk evident, wanneer u ouder wordt dat u meer pijntjes krijgt en minder lenig zal worden. 

Het is om deze reden misschien een idee om te kijken of u hier actief iets aan kunt doen. U kunt bijvoorbeeld kiezen om yoga te gaan doen en zo op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een leniger leven. U kunt bij u in de buurt kijken welke mogelijkheden hiervoor zijn.

Pas uw mindset aan en ga aan de slag

Al deze tips zullen niet helpen, wanneer u niet besluit om aan de slag te gaan. Zegt u tegen u zelf: “zwaarder worden hoort bij het ouderen worden” of “iedereen op mijn leeftijd heeft overgewicht”, dan wordt het lastig om uw gezondheid te verhogen. 

Ga dus actief rondom kijken die er hetzelfde over denken als u. Ga leuke dingen doen en help elkaar om gezonder te worden. Ga bijvoorbeeld met elkaar stukken wandelen, ga lekker zwemmen of doe water aerobics. Zorg er in ieder geval dat u uzelf omringt met mensen die over dezelfde positieve mindset beschikken. 

Het allerbelangrijkste is, ga het doen en geniet van het veranderproces, want het zal u helpen op de lange termijn.

Ontvang een vrijblijvend advies

Laat geheel vrijblijvend uw telefoonnummer achter en wordt door de meest geschikte maaltijdservice gebeld over de mogelijkheden.

Ontdek meer verhalen

bord met diepvries groeten
blog

De ontwikkeling van diepvriesmaaltijden

Gemaksmaaltijden groeien op dit moment erg in populariteit. Aanbieders van verse kant en klare maaltijden zijn er in overvloed en ook de grote grossiers bieden

Snel een maaltijdservice vinden…

Wilt u eenvoudig, snel en vrijblijvend een advies ontvangen? Laat dan uw gegevens achter en de meest geschikte maaltijdservice belt u op!