Beste voeding bij het ouder worden

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

U kunt niet stoppen met ouder worden, maar u kunt wel uw best doen om zo gezond mogelijk te blijven. Het is dan ook belangrijk om bezig te zijn met uw gezondheid en dit stap voor stap te verbeteren. De eerste stap naar een goede gezondheid tijdens uw hogere leeftijd is op een goede en gezonde manier eten. 

U moet uw lichaam goede voeding geven om het te laten functioneren, zoals het hoort te functioneren. Het lichaam verdient het juiste onderhoud en moet net als uw huis en auto op de juiste manier worden onderhouden. Het kan zijn dat u vergeet dat uw lichaam een goed geoliede machine is, maar het is de meest complexe machine die er is.

De manier van eten veranderd

Naarmate de mens ouder wordt, veranderd ook het lichaam. De verandering is niet alleen van de buitenkant. Naast hoe uw lichaam eruit ziet, veranderen er ook een groot aantal zaken bij de werking van lichaam. De vertering van de maaltijden duurt langer, u heet minder dorst. Dit zorgt ervoor dat u minder water zult drinken als vroeger en de smaak van maaltijden veranderd wezenlijk voor u. Dit heeft als direct gevolg dat u minder geïnteresseerd bent in het eten van een warme maaltijd. 

Het kan zijn dat u moeilijker kunt kauwen, misschien heeft u geen zin om te koken of bent u het beu om alleen te eten. Wanneer één van deze redenen u ervan weerhouden om goed te eten, begint u eens goed geoliede machine te haperen. Het kan dan slim zijn om te kijken of er bij u in de regio kant en klare maaltijdservices zijn, die u kunnen helpen bij de voorziening van warme maaltijden. 

De sleutels tot een gezond dieet

De kans is groot dat u bekend bent met de basis van een gezond dieet. Het is goed om veel fruit en groente, gezonde eiwitten, volle granen, sommige magere zuivel en gezonde vetten en minder zout te eten. Sommige voedingsmiddelen zijn vooral nuttig voor ouderen die bewust voor een gezondere levensstijl kiezen en daar de juiste voedingskeuzes voor maken. 

Het is ook belangrijk om genoeg te drinken en dan is het verstandig om te kiezen voor water. Het drinken van water en het gezond eten, complementeert elkaar bij een goed voedingspatroon. Wanneer u ouder wordt is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden, omdat u zich niet meer zo dorstig voelt als vroeger en de kans is dan groot dat u vergeet om voldoende te drinken. Bij het onvoldoende drinken, zal het lichaam problemen krijgen. U kunt minder goed nadenken, u wordt sneller moe en het zal lastiger worden voor u om de warmte te verdragen. Mensen die klagen over zaken als vermoeidheid, lichte hoofdpijn en obstipatie zijn meestal gewoon uitgedroogd.

Bij het nastreven van een gezond dieet, is het verstandig om te kiezen voor heerlijke bosbessen. Bosbessen zijn altijd heerlijk en zitten boordevol met verschillende antioxidanten. Antioxidanten – zaken als vitamine C en vitamine E – houden u cellen gezond. Het kiezen voor bosbessen is een keuze die eigenlijk altijd goed is, want het zit boordevol voedingsstoffen die goed zijn voor het lichaam. 

Naast het eten van bosbessen is het ook zeker verstandig om voldoende vezels te eten. Vezels van voeding zoals groenten, volle granen, fruit en peulvruchten spelen een ongelofelijk belangrijke rol in uw spijsverteringsstelsel. Het kan helpen bij het voorkomen van obstipatie of de problemen van obstipatie te verminderen. Het blijkt ook uitstekend te helpen bij het verlagen van uw cholesterol, bloeddruk en ontstekingen. Al deze zaken kunnen bijdragen aan een gezonder hart. Naast een gezonder hart helpen vezels bij het verlagen van uw bloedsuikerspiegel en dragen bij aan het verlagen van de kans op diabetes. 

Waarschijnlijk is het voor u al bekend, maar het is zeker belangrijk om vette vis te eten. U kunt er voor kiezen om zalm, makreel en sardines op een regelmatige basis te eten, want deze zitten vol met omega-3 vetzuren. Deze vette vissoorten dragen bij aan een gezond dieet en probeer dan ook zeker twee keer per week deze soort voeding toe te voegen aan uw dieet. Het is bij gebruik van deze vis slim om te kiezen voor olijfolie in plaats van boter. Het gebruik van olijfolie is beter dan de meeste andere oliën en is dan ook slim om bij alle soorten voeding te gebruiken in plaats van boter.

Bij het ouder worden horen zeker ook mindere botten. Om dit probleem te tackelen is het verstandig om regelmatig calcium te eten. Om de voedingsstof calcium binnen te krijgen is het goed om regelmatig yoghurt te eten en dit aan te vullen vitamine D, zodat het belangrijk mineraal optimaal door het lichaam wordt opgenomen. Yoghurt is naast voedingsbron van calcium ook een helper bij het verteren van voedsel en beschikt ook nog over een grote hoeveelheid eiwitten. Het is dus een gezond product, die erg goed is te combineren met fruit, als bijvoorbeeld ontbijt.

Het vinden van producten met lycopeen is belangrijk voor een gezond dieet. Lycopeen is een natuurlijke chemische stof, die u kunt helpen bij beschermen tegen prostaatkanker en kunnen ook longkanker helpen voorkomen. Deze chemische stof kunt u vinden in tomaten en is terug te vinden in de gekookte, bewerkte en rauwe variant. Onderzoekers geloven zelfs dat het opwarmen of pureren van de tomaten meer lycopeen afgeeft en dus ook een gezondere keuze is. 

Naast het streng eten en drinken, is het ook prettig om te horen, dat een beetje alcohol ook onderdeel kan zijn van een gezond voedingspatroon. Alcohol kan namelijk helpen bij het verlagen van slechte cholesterol, bloedstolsels voorkomen en uw bloeddruk verlagen. Dit is uiteraard, wanneer u met mate drinkt. Voor mannen is het dus niet meer dan één drankje per dag en voor mannen twee per dag. Drinkt u geen alcohol? Begin dan ook niet om een gezond voedingspatroon te krijgen.

Indien u op zoekt ben naar een groente die vol zit met vitamines en antioxidanten, is het goed om te kijken naar de broccoli. Deze groente is goed van smaak, gezond en bevat ook nog eens veel vezels. Dit is dus een hele bewuste en gezonde keuze. 

Naast alle groente, fruit, vissoorten etc. is het ook belangrijk om af en toe een lekker tussendoortje te eten. Het is dan slim om noten te eten. Noten zitten namelijk vol met omega-3 vetzuren, onverzadigde vetten (de goede soort), vezels en eiwitten. De noten zijn gezond voor het hart en zijn ideaal als tussendoor, omdat deze uit het vuistje te eten zijn. U kunt als gezonde noten denken aan: amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, macadamianoten, pinda’s, pecannoten of walnoten. 

Ontvang een vrijblijvend advies

Laat geheel vrijblijvend uw telefoonnummer achter en wordt door de meest geschikte maaltijdservice gebeld over de mogelijkheden.

Ontdek meer verhalen

bord met diepvries groeten
blog

De ontwikkeling van diepvriesmaaltijden

Gemaksmaaltijden groeien op dit moment erg in populariteit. Aanbieders van verse kant en klare maaltijden zijn er in overvloed en ook de grote grossiers bieden

Snel een maaltijdservice vinden…

Wilt u eenvoudig, snel en vrijblijvend een advies ontvangen? Laat dan uw gegevens achter en de meest geschikte maaltijdservice belt u op!