Het geheim van gezond & fit ouder worden

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

We worden steeds ouder, de levensverwachting van mensen wordt alsmaar hoger en deze stijgt nog steeds. Het is dan wel zo prettig om deze jaren in goede gezondheid door te kunnen brengen. Uit onderzoek blijkt dat voeding één van de belangrijkste factoren is.
Maar wat draagt er nog meer bij aan vitaal ouder worden?

Dat onze levensverwachting stijgt, is een trend die al jaren een opwaartse lijn vertoond. Het fijne gevolg hiervan is dat we samen ook veel vitaler ouder worden. Dit heeft met diverse factoren te maken: de basis ligt namelijk in veel meer dan alleen gezond eten. Naast een gevarieerd eetpatroon, zijn dagelijkse beweging, voldoende rust en ontspanning ‘het geheim tot een fit en gezond leven’. In deze bijzondere tijd kan dit voor een uitdaging zorgen, maar wij denken graag met u mee en grijpen graag elk geluksmomentje op een dag aan.

Houd de geest sprankelend
Niets is fijner dan dat u ‘prettig in uw vel zit’. Maar hoe doet u dat in deze tijd? Ga de uitdaging met uw brein aan: puzzel erop los, ontdek het spelletje patience dat u kunt doen met een pakje speelkaarten of koop een goed boek dat uw brein prikkelt. Door uw hersenen nieuwe uitdagingen te bieden, houdt u uw geestelijke conditie op peil.

Beweeg je fit
We weten allemaal wel dat bewegen gezond is, voor zowel jong als oud. Wanneer u in beweging bent, houdt u uw conditie op peil, spieren soepel, bevordert u uw stofwisseling en maakt u ‘gelukshormonen’ (endorfine) aan. Door te bewegen voelt u zich niet alleen fitter, u wordt het ook. Maak bijvoorbeeld eens een wandelingetje door uw straat of duik in de aankomende lente lekker uw tuin of balkon op om te tuinieren.

Eet lekker én gezond
Gevarieerd eten is belangrijk, zo krijgt u de meeste voedingsstoffen binnen. Dit kan eenvoudig met de, door het Voedingscentrum ontwikkelde, ‘schijf van vijf’, die bestaat uit:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Als u met uw dagelijkse voeding volgens deze ruime richtlijnen eet, krijgt u de juiste voedingsstoffen op een dag binnen. Varieer volop in uw warme maaltijd, wissel bijvoorbeeld eens vlees, vis en vegetarische gerechten in 1 week met elkaar af.

En hoewel gezond eten heerlijk is, zijn we er ook voorstander van om een genietmoment in te bouwen. Door dat lekkere stukje chocola, of toch dat heerlijke toetje te nemen dat op onze menukaart staat. Want het is ook belangrijk dat u, met elke hap, geniet van uw eten.

Gezelligheid
We houden van gezelligheid. En we hebben gemerkt dat gezelligheid, gelukkig ook in deze tijd, overal is te vinden. Zo zijn we het afgelopen jaar een kei geworden in (video)bellen, zowel als collega’s onderling, maar ook privé met onze families. We kunnen “samen Pasen vieren” door een heerlijke paasmaaltijd te bestellen en te videobellen. Zo hebben we tóch het idee en gevoel dat we samenzijn met de mensen die we liefhebben. Door een praatje krijgen we weer volop energie, praten we elkaar bij en voelen we ons meer verbonden. Heeft u het (video)bellen ook onder de knie?

Ontvang een vrijblijvend advies

Laat geheel vrijblijvend uw telefoonnummer achter en wordt door de meest geschikte maaltijdservice gebeld over de mogelijkheden.

Ontdek meer verhalen

blog

Goede voornemens

Heeft u dit jaar goede voornemens, bijvoorbeeld (nog) gezonder eten? Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen alweer na 2 weken stoppen met hun goede

Snel een maaltijdservice vinden…

Wilt u eenvoudig, snel en vrijblijvend een advies ontvangen? Laat dan uw gegevens achter en de meest geschikte maaltijdservice belt u op!