Onze 10 eenvoudige tips om fit ouder te worden

wit bord met spagetti bolognese

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Bij het ouder worden is het pas echt prettig, wanneer u dat fit en in goede gezondheid kunt doen. Dat begrijpen wij heel goed en wij willen in deze blog tien eenvoudige tips meegeven hoe u door op te letten op uw voeding er alles aan kunt doen om zo fit mogelijk ouder te worden. 

Zo kunt op een goede wijze, die u zelf kunt bepalen, een hoge kwaliteit van leven behalen en behouden.  

Breng balans tussen bewegen en voeding

Breng uw dagelijkse voeding in balans met lichaamsbeweging – hoe actiever u bent, hoe meer voeding u nodig heeft. Houd de grootte van uw maaltijd portie in de gaten, als u minder actief bent, kiest u kleinere portiegroottes en voegt u veel groenten, salade en fruit toe.

Voeg een koolhydraatrijk component toe

Voeg bij iedere maaltijd een koolhydraatrijk component toe, zoals brood, rijst, pasta, aardappel of ontbijtgranen. Kies zoveel mogelijk vezelrijke opties.

Vijf porties groenten en fruit

Streef elke dag naar vijf porties groenten en fruit. Deze zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen om u te helpen gezond te blijven. Onthoud dat deze vers, bevroren, ingeblikt of gedroogd kunnen zijn. Kleur is belangrijk – elke dag een mengeling van verschillende kleuren groenten en fruit, zoals appels, sinaasappels, bananen, spinazie, kool, wortels, zoete aardappel, broccoli, bloemkool, paprika’s, suikermaïs.

Eiwitrijk zorgt voor gezonde spieren

Eiwitrijke voeding helpt nieuwe cellen te maken en uw spieren gezond te houden. Blijf fit en sterk door elke dag een verscheidenheid aan eiwitrijke voeding te eten. Goede bronnen zijn mager vlees, gevogelte en vis. Zalm, sardines, forel, verse tonijn en kip zitten boordevol omega-3 vetten, die gezond zijn voor het hart. Het eten van bonen, eieren en noten is ook een eenvoudige manier om het eiwit in uw dieet te stimuleren.

Gezonde botten met de juiste zuivel

Houdt uw botten gezond door elke dag drie porties magere zuivelproducten (melk, yoghurt of kaas) te eten. Zuivelproducten met toegevoegd calcium en vitamine D zijn nog beter.

De juiste vetten zijn gezond voor het hart

Kies gezonde vetten voor het hart. We hebben allemaal wat vet in de voeding nodig, maar het is ontzettend belangrijk om het juiste vet te eten:

      • Verzadigd vet of dierlijk vet kan uw cholesterolniveau verhogen, wat op zijn beurt het risico op hartaandoeningen kan verhogen. Verzadigd vet wordt gevonden in boter, harde margarine, reuzel, room, sauzen op basis van room, vet op vlees, huid op kip en bewerkte vleeswaren zoals worstjes, hamburgers, vleespastei en paté. Het wordt ook gevonden in koekjes, cakes, chocolade, toffees, eten bedekt met beslag en broodkruimels, evenals melk, kaas en yoghurt.
      • Transvet of gehydrogeneerd plantaardig vet verhoogt ook het cholesterolgehalte. Transvet wordt aangetroffen in harde margarine, cakes, koekjes en zoetwaren. Het kan worden vermeld als gehydrogeneerd vet op voedseletiketten en moet worden vermeden.
      • Enkelvoudig onverzadigd vet – probeer verzadigd vet te vervangen door enkelvoudig onverzadigd vet om uw hart te beschermen, omdat het helpt het cholesterolniveau te verlagen. Enkelvoudig onverzadigd vet wordt aangetroffen in olijfolie, arachideolie en koolzaadolie, ongezouten pinda’s, cashewnoten en amandelen.
      • Meervoudig onverzadigd vet kan ook helpen om het cholesterolgehalte te verlagen. Meervoudig onverzadigd vet wordt aangetroffen in vette vis (omega-3 vet), zonnebloemolie (omega-6 vet), sesamolie, lijnzaadolie, walnoten en hazelnoten.

Gebruik minder zout

Gebruik minder zout. Te veel zout in voeding kan bijdragen aan een hoge bloeddruk, wat op zijn beurt kan leiden tot een beroerte of een hartaandoening. Je kunt de hoeveelheid zout in je dieet verminderen door:

      • Vermijd het toevoegen van zout aan uw eten aan tafel en tijdens het koken. Gebruik peper, citroensap, kruiden en specerijen om voedsel op smaak te brengen in plaats van zout.
      • Zo vaak mogelijk vers voedsel kiezen, bijvoorbeeld vers vlees, kip, vis, groenten, zelfgemaakte soepen en sauzen zonder zout.
      • Beperk de inname van verwerkt of ingeblikt voedsel.
      • Vermijd voedsel met veel zout, zoals pakjes- en bliksoepen en sauzen, instant noedels, bouillonblokjes, sojasaus, knoflookzout en zeezout.
      • Vermijd verwerkte vleeswaren zoals ham, spek, corned beef, worstjes, hamburgers, vleespastei, paté en gerookte vis.
      • Blijf uit de buurt van snacks zoals gezouten koekjes en gezouten chips en noten.
      • Controleer voedseletiketten om u te helpen bij het kiezen van voedsel met een lage hoeveelheid zout. Te veel zout is meer dan 1,5 g (0,6 g natrium) per 100 g voedselproduct.

Gebruik geen lege calorieeën

Beperk de hoeveelheid voeding die rijk is aan ‘lege calorieën’, zoals koekjes, cakes, hartige snacks (chips, pinda’s) en snoep. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan calorieën, vetten, suiker en zout, dus onthoudt niet te veel en niet te vaak eten.

Drink genoeg en blijf gehydrateerd

Blijf gehydrateerd. Uitdroging veroorzaakt onder andere vermoeidheid, duizeligheid en obstipatie. Drink elke dag veel drinken, zoals water, fruit, siroop, sap en melk. Als algemene richtlijn moet ongeveer 8 glazen per dag voldoende zijn.

Alcohol mag, maar wel met mate

Alcohol moet met mate worden gedronken. De aanbevelingen zijn niet meer dan 11 standaard drankjes per week voor vrouwen of 17 standaard drankjes per week voor mannen met een aantal alcoholvrije dagen in de week. Een standaard drankje is bijvoorbeeld een glas bier, 100ml wijn of 35ml sterke drank.

Ontvang een vrijblijvend advies

Laat geheel vrijblijvend uw telefoonnummer achter en wordt door de meest geschikte maaltijdservice gebeld over de mogelijkheden.

Ontdek meer verhalen

bord met diepvries groeten
blog

De ontwikkeling van diepvriesmaaltijden

Gemaksmaaltijden groeien op dit moment erg in populariteit. Aanbieders van verse kant en klare maaltijden zijn er in overvloed en ook de grote grossiers bieden

Snel een maaltijdservice vinden…

Wilt u eenvoudig, snel en vrijblijvend een advies ontvangen? Laat dan uw gegevens achter en de meest geschikte maaltijdservice belt u op!