Onze 10 tips om gezond te eten op werk

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Iedereen kent de goede voornemens na de vakantie of de feestdagen. U gaat vol met goede moed aan de slag om een gezondere levensstijl te krijgen en gaat in het bijzonder aan de slag met de eetgewoonten. Voor alle mensen met een kantoorbaan, is de eerste plaats om onder de loep te nemen de werkplek. Dit is de plek waar we de meeste van onze werkende uren achter het computerscherm zitten.

Wat u zelf waarschijnlijk heeft ervaren en wat iedereen kan beamen, is dat gezond eten op het werk een enorme uitdaging is. De snack automaat begint om 10 uur uw naam te roepen, uw koffiemaatje belt om 11 uur voor een verdiende pauze, rond een uur of 12 eet u een broodje voor de computer en dan viert ook één van uw collega’s nog zijn verjaardag. Daar komt de heerlijke calorierijke taart, vol met suiker. U ziet gelijk dat de strijd zwaar (en oneerlijk) is en dat u voorbereid ten strijde moet trekken. 

Bent u ook zo nieuwsgierig geworden hoe u deze ongezonde slechte gewoontes kunt doorbreken en een gezonder leven kunt gaan leiden? Bekijk dan onze tien tips en naast dat u productiever en energieker zult zijn, zult uw portemonnee er ook blij van worden.

Kom in de stemming

Het is belangrijk om te beginnen met in de juiste stemming te komen. De betekenis hiervan is dat het nodig is om uw eetgewoonten en patronen te begrijpen, voordat u veranderingen aan kunt brengen. Het is een goed idee om een voedingsdagboek bij te houden en vervolgens de resultaten te analyseren. U kunt iedere dag opschrijven wat u gegeten heeft, zodat u het patroon kunt herkenen. De kans is heel groot dat u snel patronen gaat herkenen. Het is zo dat u waarschijnlijker ongezonder gaat eten, wanneer u gestresst bent of als er een groot evenement aankomt. 

Ontwikkel uw kennis over voeding en probeer elke dag weer iets te leren. Het is aan te raden om de voedseletiketten te lezen en probeer zoveel mogelijk de kortste en gemakkelijkst leesbare labels. Naast de voedingsetiketten kunt u informatie lezen op blogs, websites en ook op social media is veel informatie te halen. 

Het eten van gezonde voeding is geen marteling en moet dan ook zo niet gezien worden. Soms is het ingewikkeld, maar over het algemeen heeft het gewoon wat tijd nodig. Mentaal moet u aanpassingen doen, maar ook zeker fysiek zijn er aanpassingen noodzakelijk. 

Sla het ontbijt niet over

Begin uw dag met een voedzaam ontbijt om de dag op te laden voor een nieuwe dag op uw werk. Als u goed ontbijt zullen uw hersenen beter werken en u zult die hongergevoelens niet meer voelen in de ochtend. De oproep van de snack automaat van eerder is nu nog maar een fluistering (de gewoonte). Uit onderzoek is gebleken dat het eten van een goed ontbijt niet alleen het geheugenniveau en concentratieniveau kan verbeteren, maar ook de gemoedstoestand en het stressniveau kan verbeteren. Dus u kunt met een goed ontbijt uzelf echt een goede start van de dag geven. 

Voorraad van gezonde snacks

Het kan altijd voorkomen dat u honger krijgt. Dan is het belangrijk om hier op voorbereid te zijn. Bewaar ergens op uw werk, bijvoorbeeld in uw bureaulade, gezonde, caloriearme, voedzame snacks, zoals eiwitrepen, noten etc. Wanneer u de beschikking heeft tot een kleine koelkast of een gemeenschappelijke koelkast, kunt u vetvrije yoghurt, verse groenten en fruit op voorraad houden. Deze snacks zijn vele malen beter voor u dan wat u uit de snack automaat zult pakken. 

Het is ook verstandig om het eten weg te houden uit het zicht, want dan kunt u ook niet in de verleiding komen om elke keer een stuk te namen, wanneer u zin heeft. U kunt als gezonde snack kiezen voor: havermout, bosbessen, yoghurt, aardbeien, wortels, hummes, appel en pindakaas. 

Drink genoeg

Genoeg water is één van de belangrijkste elementen om een gezonde levensstijl na te leven. U dient dan ook overdag minstens 1,5 liter vocht te drinken, bij voorkeur water. Begin de dag op uw werk met een grote fles water en doe er alles aan om deze aan het eind van de dag op te hebben. Uiteraard is thee drinken ook een mogelijkheid om uw vocht binnen te krijgen. Het is namelijk belangrijk om voldoende te hydrateren, zodat u beter kunt nadenken en kunt concentreren.

Begin uw dag goed voorbereid

De beste manieren om te weten wat u eet is heel eenvoudig. U kiest ervoor om de maaltijden zelfs te koken of u kiest ervoor om gebruik te maken van kant en klare maaltijden. Zo weet u precies wat er in de maaltijden zit en kunt u uw dag op de juiste manier beginnen. U kunt ook kiezen om de maaltijden en snacks in uw koelkast of vriezer te bewaren, zodat u een voorraad heeft, waar u altijd gebruik van kunt maken. 

Koop een goede lunchbox, het liefst met goede vakken voor wat eten. Op deze manier mengt uw eten niet en kunt in de middag of avond gewoon genieten van een maaltijden die compleet klaar is.

Plan uw maaltijden vooruit

Het is verstandig om gestructureerd te werk te gaan, ook met uw eten voor de gehele week. Door gebruik te maken van een maaltijdplan bent u in staat om uw voeding te controleren en te budgetteren. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat u veel groenten en fruit eet, niet alleen wanneer u thuis bent, maar ook op kantoor. Het maken van een maaltijdplan bespaart u daarnaast ook tijd en geld. 

Door speciaal te gaan zitten voor uw eten van de gehele week, verkleint u ook de kans dat u gaat snoepen. U heeft namelijk goed nagedacht over uw eten en zult dan ook niet snel een in een slechte gewoonte trappen. 

Nee, dank u!

Dit zijn de woorden die u zeker mag zeggen. Zeker tegen die collega waar u altijd mee gaat eten. Hij is degene die langskomt om te zeggen dat de pizzeria om de hoek heerlijke nieuwe pizza’s in de aanbieding heeft. Zeg ook tegen deze collega “Nee, dank u!”. Elke keer wanneer hij u in de verleiding probeert te brengen, gebruikt u deze drie woorden. Oké, niet elke keer, want af en toe genieten moet zeker kunnen. Ook die plak caké, taart of donut voor een verjaardag, promotie of pensionering, mag af en toe. 

Nee zeggen is het verstandigst, maar als het u echt niet lukt? Vraag dan om een klein stuk. Het belangrijkst is: voelt u nooit verplicht om ongezond te eten op uw werk. 

Eet geen lunch aan uw bureau

Misschien wel één van de grootste fouten die u kunt maken tijdens het werk, is lunchen aan uw bureau. U zult zo constant in uw werkomgeving zijn en zult niet genieten van uw maaltijd. Wanneer u blijft zitten, zult u niet echt pauze nemen, want telefoontjes, mails en andere zaken gaan gewoon door. U zult u niet af kunnen sluiten van deze zaken en dus in principe gewoon door blijven werken. 

Pak dus uw lunch, stap het kantoor uit en geniet van een heerlijke wandeling buiten. Op deze manier geniet u optimaal van uw pauze en zult u productiever en helemaal fris terug komen. Nu heeft u een effectieve middag in het vooruitzicht.

Blijf in beweging

Het werk op kantoor kan zwaar zijn en is zeker geen goede bondgenoot voor een gezonde levensstijl. U zult er wel mee om moeten leren gaan, want tenzij u een surfschool begint op een tropische eiland, is het een onderdeel van uw leven. U kunt op uw werk nog steeds actief zijn, want u kunt bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift of stapt twee haltes eerder de bus uit. Zo loopt u nog een stuk en bent u heerlijk in beweging en bent u weer fris terug op uw plek.

Doe af en toe een oefening

Regelmatig lichaamsbeweging is van groot belang voor een gezonde levensstijl, vooral voor kantoorpersoneel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat regelmatige lichaamsbeweging kan helpen om het stressniveau laag te houden en het zelfvertrouwen te verhogen. Daarnaast is regelmatig lichaamsbeweging ook verantwoordelijk voor een beter evenwicht tussen werk en privéleven.

Ontvang een vrijblijvend advies

Laat geheel vrijblijvend uw telefoonnummer achter en wordt door de meest geschikte maaltijdservice gebeld over de mogelijkheden.

Ontdek meer verhalen

bord met diepvries groeten
blog

De ontwikkeling van diepvriesmaaltijden

Gemaksmaaltijden groeien op dit moment erg in populariteit. Aanbieders van verse kant en klare maaltijden zijn er in overvloed en ook de grote grossiers bieden

Snel een maaltijdservice vinden…

Wilt u eenvoudig, snel en vrijblijvend een advies ontvangen? Laat dan uw gegevens achter en de meest geschikte maaltijdservice belt u op!